Hvordan kommer man højere på Google?

En høj placering på Google er attraktiv for stort set alle virksomheder. Ligger du ikke på første side af Google på relevante søgninger tilknyttet din branche, kan det være svært for dine potentielle kunder at finde dig. Dette resulterer i tabt omsætning, som alle virksomheder gerne vil undgå. Men, hvordan kommer du så højere på Google? Man kan enten betale sig fra det, ellers kan man søgeordsoptimere sin hjemmeside og heraf jagte organisk og gratis trafik. Det er søgeordsoptimering (SEO), som vi vil introducere dig til her. For at komme højere på Google skal din hjemmeside være optimeret inden for de tre søjler af SEO, som vil blive gennemgået kort nedenfor. Der er rigtig meget til SEO, som slet ikke kan beskrives så kort som nedenfor. Ønsker man at lære mere kan vi anbefale at tage et SEO kursus.

Content

Content er det indhold, som er på ens hjemmeside. Det kan være tekst, såvel som grafisk materiale i form af billeder og videoer. Her er det vigtigt, at man tager udgangspunkt i relevante søgeord. Er du eksempelvis en advokat, som gerne vil rangere på “advokat København”, så kan du med fordel udarbejde noget content til dette emne. Enten på forside eller en underside. Der er dog langt mere til det, end som så. Det handler ikke om blot at skrive “advokat København” X antal gange. Content skal stemme overens med Googles algoritme og generelt være godt indhold

Linkbuilding

Linkbuidling kan både være internt og eksternt. Her tænkes der primært ekstern linkbuilding, som er andre sider, der linker ind til ens side. Mange backlinks, som det hedder, når en sider linker til ens, opbygger en sides styrke og er derfor meget vigtigt for at kunne rangere. Dog handler det ikke bare om at få alverdens links. Det skal være links fra relevante og stærke sider. Det vil sige, at linket skal komme fra en side, som helst opperer inden for nogenlunde det samme som dig. Det behøver ikke være helt præcist samme branche, men gerne samme overordnede kategori. I hvertfald skal det indlæg der linkes fra gerne have en relevans for det, som du beskæftiger dig med. Det skal give mening, at den side linker til netop din side. Udover dette skal siden der linkes fra også helst have mange backlinks samt månedlig organisk trafik. Slutteligt skal linket også være Do-follow.

Teknisk SEO

Teknisk SEO er, som navnet indikerer de lidt mere tekniske aspekter. Det kan være elementer som sidens hastighed, URL-struktur eller sidens struktur generelt. Der er langt flere tekniske elementer, end dem vi nævner her. Teknisk SEO er et yderst vigtigt punkt for at kunne rangere bedre på SEO. Dog ser man ofte, særligt på lidt mindre sider, at det særligt er content og linkbuilding, der skal fokuseres på.

Vil du gerne vide yderligere om SEO efter denne læsning, samt hvordan du selv kan eksekvere på dette og komme højere på Google? Så kan vi anbefale: SEO akademiets Online SEO kursus